مالیات بر ارزش افزوده و جرائم مربوط به آن

جرائم مالیات بر ارزش افزوده

 

باسلام


مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

 

مالیات بر ارزش افزوده از نوع مالیات غیر مستقیم می‌باشد که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده


نرخ مالیات بر ارزش افزوده هر ساله از سوی سازمان امور مالیاتی و سازمان مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ می‎شود که در سال ۱۳۹۶ نرخ اعلام شده ۹ درصد تعیین شد که ۶ درصد آن مربوط به مالیات و ۳ درصد عوارض است، که این نرخ تا سال جاری به همان میزان تعیین شده در سال ۱۳۹۶ ثابت باقی مانده است.


منبع محاسبه مالیات بر ارزش افزوده


ماخذ محاسبه مالیات بهای کالا و خدمات مندرج در صورتحساب می‎باشد. قیمتهای فروش مشخص شده از سوی سازمانها و اتحادیه های ذیربط که در صورتحسابها ثبت می‎شود می‎تواند معیار محاسبه مالیات قرار بگیرد. طبق ماده ۱۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده در صورتی که صورتحساب ارائه نشود قیمت روز کالا و خدمات ماخذ محاسبه مالیات می‌باشد.


اما نکته مهم در این ماده مواردی است که جزء منابع محاسبه مالیات نمی‎باشند، این موارد عبارتند از :

تخفیفات فروش
مالیاتی که قبلا توسط عرضه کننده کالا پرداخت شده است
سایر مالیاتها و عوارضی که هنگام عرضه کالا و خدمات به آن تعلق گرفته باشد


مشمولان مالیات بر ارزش افزوده چه کسانی هستند؟


تمام اشخاص حقوقی با هر میزان درآمد به جز ماده ۱۲ (معافیت) که در مراحل قبلی ثبت نام نکرده باشند، باید ثبت نام خود را نهایی کنند. حتی شرکت های تازه تاسیس نیز از تاریخ مهرماه ۹۵ به بعد می‎بایست در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام خود را قطعی کنند.

جرائم مالیات بر ارزش افزوده


شاید همه شما کم و بیش با جرائم مالیاتی آشنا باشید ولی شاید هم تا کنون با آن برخورد نکرده باشید تا ببینید بعضی اوقات عمل نکردن به تکالیف مالیاتی چه آسیبی به شرکت شما بزند. بعضی از شرکتها ممکن است انجام ندادن این تکالیف را بر اجرای تکالیف مقدم بدانند و خود را در پایان سال مالی علی الراس کنند و حتی جریمه عدم ارائه دفاتر قانونی را به راحتی قبول کنند. جرائم و تکالیف در نظام مالیات بر ارزش افزوده کاملا ” متفاوت از نظام مالیاتی است و یک شرکت دارای ۲ پرونده کاملا ” مجزا در نظام مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده است. بدلیل اهمیت این جرائم، بد نیست مروری بر  قانون مالیات بر ارزش افزوده داشته باشیم.


مستندات قانونی جرائم ارزش افزوده


طبق ماده ۲۲ ق م م مؤدیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مقرر در این قانون و یا در صورت تخلف از مقررات این قانون، علاوه بر پرداخت مالیات متعلق و جریمه تأخیر، مشمول جریمه ای به شرح زیر خواهند بود.


۱-عدم ثبت نام مودیان در مهلت مقرر معادل هفتاد وپنج درصد (۷۵%) مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی حسب مورد است.
چنانچه مودیان در مهلت مقرر ثبت نام نکنند دو حالت برای آنان متصور است، اول اینکه مودی مزبور توسط واحد مالیاتی شناسایی گردد، که در این حالت از زمان مشمولیت و اجرای قانون، مالیات و عوارض از آنان مطالبه خواهد شد و برای عدم ثبت نام تا زمان شناسایی به میزان هفتاد وپنج درصد (۷۵%) مالیات و عوارض مطالبه شده به‌ عنوان جریمه به مالیات و عوارض مطالبه شده اضافه می‌شود.
در حالت دوم مودی بعد از مهلت مقرر ثبت نام می‌کند که در این حالت از زمانی که مشمول اجرای قانون است و تا تاریخ ثبت نام، جرایم مزبور به مالیات و عوارض فعالیت دوره تاخیر در ثبت‌نام اضافه خواهد شد.
۲- عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق.
۳- عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق.
۴- عدم درج وتکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل بیست وپنج درصد (۲۵%) مالیات متعلق.
۵- عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد، معادل پنجاه درصد (۵۰%) مالیات متعلق.
۶- عدم ارائه دفاتر یا اسناد ومدارک حسب مورد معادل بیست وپنج درصد (۲۵%) مالیات متعلق.
و طبق ماده ۲۳ تأخیر در پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جریمه ای به میزان دو درصد (۲%) در ماه، نسبت به مالیات پرداخت نشده ومدت تأخیر خواهد بود.


نکته
می توان با یک نگاه سطحی به جرائم مندرج در ماده ۲۲ و ۲۳ به سنگین بودن جرائم پی برد. این نشان می‎دهد در اجرای این قانون باید نهایت دقت را داشته باشید تا کوچکترین اشکالی در صورتحسابهای خرید و فروش نداشته و اظهارنامه کاملا صحیح و بموقعی را ارائه کنید. لازم به ذکر است اخیرا برای دریافت گواهینامه ثبت نام در مالیات بر ارزش افزوده بایستی اظهارنامه هر دوره با تکالیف ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم کاملا منطبق باشد. امید است با دقت و رعایت تمامی اصول قانونی مالیات بر ارزش افزوده، هیچگونه مشکل و آسیبی شامل حال شما نگردد.