حسابداری مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

حسابداری مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

 

استانداردهای پذیرفته حسابداری همه تراکنش‌های مالی را تا حدودی در نظر می‌گیرد اما نوع مالیاتی  فقط روی تراکنش‌هایی تمرکز می‌کند که مالیات پرداختنی یک شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اینکه چگونه به محاسبه مالیات ارتباط دارند و مدارک قابل‌ارائه چه هستند.

مالیات توسط وزارت دارایی مدیریت می‌شود تا اطمینان حاصل شود که همه قوانین مالیاتی توسط حسابدارها و مالیات‌دهندگان اجرا می‌شود. وزارت دارایی مدارک و فرم‌های خاصی هم طلب می‌کند تا اطلاعات مالیات مطابق قانون ارائه شوند.

استخدام یک حسابدار مالیاتی حرفه‌ ای برای اشخاص گزینه‌ ای اختیاری است اما در عمل برای شرکت‌ها و کسب‌ وکارها ضروری است برای اینکه مالیات شرکتی بسیار پیچیده‌ تر از مالیات اشخاص حقیقی است.

 

 

حسابداری مالیاتی برای اشخاص حقیقی


برای یک مالیات‌دهنده حقیقی، تمرکز فقط روی آیتم‌هایی مانند درآمد، معافیت‌های قانونی، سود و زیان سرمایه‌گذاری و سایر تراکنش‌هایی است که مالیات پرداختنی شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اطلاعات لازم برای مدیریت مالیات بر درآمد شخص حقیقی را محدود می‌کنند.

قانون عمومی مالیات شامل ردیابی همه منابع مالی است که به مالکیت یک شخص حقیقی درآمده‌اند بدون اینکه هزینه‌های شخصی که تاثیر مالیاتی ندارند، در نظر گرفته شوند.

با وجودی که اشخاص حقیقی هم می‌توانند از کمک حسابدار مالیاتی استفاده کنند اما قانونا ملزم به این کار نیستند!

در ایران، اشخاص حقیقی که حقوق‌بگیر هستند و مالیات حقوقشان توسط کارفرما کسر و پرداخت‌شده، ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی نیستند فقط اشخاص حقیقی که فعالیت اقتصادی مستقل دارند ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند اما در بسیاری از کشورها، حتی حقوق‌بگیران هم باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند.

 

 

حسابداری مالیاتی برای اشخاص حقوقی



در کسب‌ وکارها، اطلاعات بیشتری باید در روند اظهار مالیات آنالیز شوند. درحالی‌که مانند اشخاص حقیقی درآمدها و منابع مالی دریافتی باید ردیابی شوند اما در پرداخت‌ها معمولا پیچیدگی‌هایی وجود دارد که شامل هزینه‌های خاص و پرداخت به سهامداران است.

باوجودی که قانونا لازم نیست که یک کسب‌ وکار از حسابدار مالیاتی استفاده کند تا اظهارنامه مالیاتی را ارائه کند اما کاملا متداول است که در سازمان‌های بزرگ به دلیل پیچیدگی امور حسابداری یک حسابدار مالیاتی استفاده شود.

 

 

حسابداری مالیاتی برای سازمان‌های معاف از مالیات

 

جالب است که بدانید حتی سازمان‌هایی که از پرداخت مالیات معاف هستند هم از حسابداری مالیاتی استفاده می‌کنند چراکه قانونا باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند.

حسابداری مالیاتی برای سازمان‌های معاف از مالیات حتی در مواقعی که یک کسب‌ وکار به دلایل قانونی از پرداخت مالیات معاف است، حسابداری مالیاتی ضروری است برای اینکه همه سازمان‌ها باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند.

به‌طور مثال موسسات خیریه باید کمک‌های مردم به خیریه را اعلام کنند و نحوه استفاده از این کمک‌ها را هم مشخص کنند. این آمار دقیق اطمینان می‌دهند که سازمان خیریه تابع قوانین مخصوص سازمان‌های معاف از مالیات است.

 

 

نتیجه‌ گیری


حسابداری مالیاتی به هر صورت و توسط هرکسی که انجام شود در تئوری ساده است: درآمدها و هزینه‌های مشمول مالیات در قانون مالیاتی کشور مشخص شده‌اند که باید برای یک سال مالیاتی محاسبه‌ شده تا سود و زیان به دست بیاید سپس بر اساس درصد اعلام‌ شده در همان قوانین، مالیات تا مهلت تعیین‌شده‌ای اظهار و پرداخت می‌شود. مدارک لازم بابت این محاسبات هم باید بعدا به ممیزان سازمان دارایی نشان داده شوند تا صحت محاسبات تایید شود. برای عدم اظهار و پرداخت مالیات هم معمولا جرایمی وجود دارد.


همراهان  عزیز

به دلیل وجود ظرایف و پیچیدگی‌های زیاد، اغلب استفاده از حسابدار مالیاتی لازم است ، شما می توانید با کارشناسان مجرب موسسه حسابداری محاسبگران مستقل داریا بهروش مشورت کنید تا شما را در این مسیر  همراهی کنند.